Arnes antigües, fonells i pintura rupestre a Campells (Mequinensa)

Fonells de antigues arnes a una covatxeta a Campells. Eren de gès, i tapaven la boca de dalt de l'arna. Portaven una marca identificativa de la propiedat de l'arna. De les poques que hai vist jo, la majoria porten dos inicials, diu Paco (de fonts de vells cultivadors d'abelles) que son les inicials del nom del propietari. Data: 11/2/2018.

Fonells d'antigues arnes a una covatxeta a Campells. Eren de gès, i tapaven la boca de dalt de l'arna. Portaven una marca identfificativa de la propiedat de l'arna. De les poques que hai vist jo, la majoria porten dos inicials, diu Paco que son les inicials del nom del propietari. Data: 11/2/2018.

Antigua arna a la covatxeta de Campells. Eren de canya, com un canyís cilíndric, amb la base més ampla que la boca. Data: 11/2/2018.
Antigua arna a la covatxeta de Campells, i un fonell a la seua esquerra. Data: 11/2/2018.




Antigua arna a la covatxeta de Campells, i un fonell a la seua esquerra. Data: 11/2/2018.

Pintura rupestre a Campells, una mica més amunt de la covatxeta de les arnes. Data: 11/2/2018.

Taffoni erosiu o incisió artificial? Al mateix abric que la pintura rupestre. Data: 11/2/2018.

Vista de l'abric amb la pintura rupestre des de la vessant del davant. Data: 11/2/2018.


Arnes antigües, fonells i pintura rupestre a Campells.-

Una de les hipòtesis que plantejem per explicar el significat de les pintures rupestres és el marcar la pertenència d'un abric a una persona o colectiu, i potser per instalar-hi arnes.
Si trobessem algún fonell amb els símbols de les pintures, aquesta hipòtesis quedaria reforçada.
Els arguments que mos porten a contemplar aquesta hipòtesis son que els abrics on hi ha les pintures són casi sempre de la mateixa tipologia que on s'instalaven arnes, que la activitat melera va ser intensa durant la Edat Mitjana (com s'atestigüa a la tesis doctoral de Francisca Vilella Vila -aquí una referència- sobre el comerç fluvial i marítim a la Corona d'Aragó al sècle XV), i a certa similitut estilística entre els símbols dels melers (alguns dels quals es poden veure al "Llibre de les abelles" de Manuel Ollé Albiol) i algunes pintures rupestres. Ara bé, no hi ha cap prova a favor d'aquesta explicació, que jo sabia.

Aquesta pintura ha set estudiada per Ignacio Royo Guillén. El motiu pictòric reportat aquí és el mateix que uns altres trobats i descrits al barranc de Sant Jaume, molt proper, una mica més al nord, al terme municipal de La Granja d'Escarp.




Comentaris